
Agentschap Natuur en Bos (ANB)
Nieuws vrijdag 30 november 2007
Doorstart met een schone lei?
Bij de invoering van de nieuwe organisatiestructuur van het Agentschap Natuur en Bos is het van het grootste belang dat iedereen weet wat zijn functie inhoudt en welke rechten en plichten aan deze functie zijn verbonden. De werkgroep die zich daarover boog, heeft een nota klaar.
Sinds de maand juli was een gemengde werkgroep administratie-vakbonden aan de slag rond de rechten en plichten van de medewerkers. Ondertussen heeft deze werkgroep een krachtlijnennota opgesteld, waarin de volgende thema’s worden behandeld:
- dienstwoningen en dienstwoningentoelage
- wagenbezit en -gebruik
- standplaats
- bevoegdheden
- permanentie
- systeem van overuren
- gsm
- breedband
- telethuiswerk/anders werken
- premie gevaarlijk werk
- uniform/kledij
- uitrustingsstukken m.i.v. wapenbezit.
De ACOD-delegatie in deze werkgroep was als volgt samengesteld:
- Paul Meulemans
- Rudy Van Geysel
- Yves Coppens
Op 12 oktober brachten de vakbonden een formeel en eensluidend gunstig advies uit.
Integriteitscoördinator
Conform de afspraken is ACOD van oordeel dat de huidige rechten van de personeelsleden moeten gewaarborgd worden. Dit is geenszins een vrijbrief om bestaande onregelmatigheden en misbruiken te gedogen.
Het ACOD-vakbondscomité heeft evenwel de indruk dat het document over de rechten en plichten niet altijd durft te zeggen waar het op staat. Op verzoek van ACOD wordt een integriteitscoördinator aangeworven die de interne audit zal uitvoeren. Hij wordt ook belast met de opmaak van een deontologische code. Dit is een positief signaal van de ANB-directie.
Celverantwoordelijken en regiobeheerders
Als voorlopige maatregel besliste de ANB-directie om celverantwoordelijken en regiobeheerders aan te stellen binnen de toekomstige nieuwe structuur van het agentschap. Hiermee begeeft de directie zich op glad ijs: deze eenzijdige beslissing gaf aanleiding tot commotie en wrevel en is bovendien verre van transparant.
Veel personeelsleden beschouwen deze aanstellingen als een voorbode van het nieuwe personeelsplan. ACOD vindt dit alvast een ondoordachte beslissing, ook als het zou gaan om tijdelijke aanstellingen.
Volgens ACOD kan de beslissing om tijdelijke vacatures open te stellen beter op een correcte en transparante manier gebeuren, met duidelijke criteria en competenties. Een kritiek punt is dat deze tijdelijke aanstellingen gebeurden zonder dat vooraf duidelijke criteria werden vastgelegd of bekendgemaakt. Niet iedereen kreeg de kans om aan de selectie deel te nemen. De gedupeerden ervaren dit als onversneden discriminatie.
Voordeel
Sommige personeelsleden zijn terecht van oordeel dat deze tijdelijke aanstellingen aan de gegadigden een concurrentieel voordeel zal opleveren bij het definitief vacant verklaren van de functies. Dit is een hypothetische vaststelling, maar we kunnen de proef op de som nemen door te kijken hoeveel tijdelijke celverantwoordelijken en regiobeheerders inderdaad de definitieve functie zullen krijgen.
Richard De Winter