Agentschap voor Natuur en Bos: arbeidsreglement krijgt groen licht

Nieuws dinsdag 3 november 2009

Een arbeidsreglement opstellen is geen sinecure. Het reglement moet in overeenstemming zijn met het personeelsstatuut, maar dient tegelijkertijd in beperkte mate tegemoet te komen aan een zekere managementvrijheid. Dit betekent dat de lijnmanager eigen accenten kan leggen, rekening houdend met de specificiteit van zijn agentschap.

Op 5 april van dit jaar werd in de werkgroep Rechten en Plichten de bespreking aangevat over het ANB-arbeidsreglement. Na een vijftal vergaderingen bleek er op 1 juli nog altijd geen overeenstemming te zijn over vier cruciale knelpunten:
- stam- en glijtijden en recuperatie van credituren
- de prikklok en de tijdsregistratie tijdens de middagpauze
- wegwerken van de historisch opgebouwde credituren
- een specifieke werktijdregeling voor beleidsadviseurs.
Na een rondje informeel vergaderen op 3 september werd dan toch overeenstemming bereikt tussen vakbonden en directie.

Stam- en glijtijden

Voor stam- en glijtijden wordt de volgende regeling van toepassing:
- 's morgens van 7 tot 10 uur = glijtijd
- 's voormiddags van 10 tot 11.45 uur = stamtijd
- 's middags van 11.45 tot 14 uur = glijtijd
- 's namiddags van 14 tot 15.30 uur = stamtijd
- 's avonds van 15.30 tot 19 uur = glijtijd.
 

De personeelsleden kunnen eveneens credituren opnemen tot maximum een halve dag per maand. Deze halve dag is ook combineerbaar met een halve dag verlof.
In de verschillende ANB-diensten (cel) wordt een servicetijd van kracht, die loopt van 9 tot 17 uur.

Tijdsregistratie middagpauze

Het principe is dat personeelsleden die de gebouwen verlaten, altijd prikken. De personeelsleden die een middagpauze nemen van 30 minuten of minder en die het gebouw niet verlaten, hoeven niet te prikken om het begin en einde van de middagpauze te registreren. Wie binnen het gebouw blijft, maar een middagpauze wenst te nemen van meer dan 30 minuten, moet wel begin en einde van de middagpauze registreren via de prikklok of eventueel een ander systeem van tijdsregistratie (buitendiensten).

Wegwerken historisch overschot credituren

Het klinkt onwaarschijnlijk, maar voor de oprichting van het agentschap ANB konden de personeelsleden naar eigen goeddunken credituren en/of overuren presteren. In enkele gevallen staan vandaag nog altijd meer dan 1000 credituren op de teller. Vandaag liggen de zaken anders: overuren kunnen enkel nog worden gepresteerd, wanneer de hiërarchische overste daartoe opdracht geeft.
Met de vakbonden werd gezocht naar een aanvaardbare oplossing voor het historisch gegroeid overschot aan credituren:
- voor de schijf tot 100 credituren overschot worden deze voor 100 procent omgezet in volledige verlofdagen.
- voor de schijf van 100 tot 200 credituren overschot worden deze 80 procent omgezet in volledige verlofdagen.
- voor de schijf boven de 200 credituren overschot worden deze voor 50 procent omgezet in volledige verlofdagen.
Het resultaat wordt aan de betrokken personeelsleden toegekend met een maximum van 6 dagen extra verlof per jaar bovenop het reglementair voorziene aantal verlofdagen.

Werktijdregeling beleidsadviseurs

Een beleidsadviseur werkt onder een specifieke werktijdregeling van gemiddeld 38 uren per week. Het presteren van deze arbeidstijd wordt bepaald in overleg met de direct leidinggevende op basis van een gevalideerde weekplanning. De verplichting om minstens twee werkdagen per week aanwezig te zijn in de provinciale zetel, komt daarmee te vervallen.

De ontmijning van deze vier knelpunten betekent dan ook dat ACOD groen licht geeft aan het ANB-arbeidsreglement.

Richard De Winter