Safety First op Brussels Airport?

Nieuws dinsdag 1 september 2020

 


Op de ondernemingsraad van 28 juli kaartte onze delegatie de zeer bedenkelijke en vooral onveilige toestand aan van de amper drie jaar oude Ziegler crashtenders. Dit zijn brandbestrijdings- en reddingsvoertuigen, specifiek ontworpen voor de luchtvaartbrandweer op Brussels Airport. Niet voor de eerste keer trouwens, want er waren al eerder problemen met de iets oudere Ziegler crashtenders.


Pompen die om de haverklap de geest geven en vervangen moeten worden, onverklaarbare waterdrukvervallen bij interventies, water bij de olie, softwareproblemen, remproblemen, verlies van bouten en het plots openen van geautomatiseerde deuren tijdens interventies zijn maar enkele van de vele gevaarlijke mankementen waarmee niet alleen het luchtvaartbrandweerkorps maar ook de onderhoudsmedewerkers van VMS te maken krijgen.

Brussels Airport is als werkgever verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn werknemers en moet alles in het werk stellen om hen een veilige werkplek te garanderen. ACOD Telecom-Vliegwezen vroeg dan ook om deze onaanvaardbare en onveilige situatie met spoed tijdens een bijzonder CPBW te bespreken. De directie beloofde dan wel om snel met een aantal mogelijke oplossingen te komen, voor ons is het heel duidelijk, er is maar één optie om deze toestand een halt toe te roepen: vervangen!

Uiteraard blijft ACOD dit dossier op de voet volgen. Bescherming en veiligheid moet steeds verzekerd worden, zowel voor wie hulp nodig heeft als voor wie hulp verstrekt. Onmogelijk als er niet zeer dringend door de directie wordt ingegrepen!


Annuska Keersebilck

 

Corona en technisch werkloos?


Wist je dat je via de tool ‘mijn ABVV’ (www.abvv.be) zelf je dossier kan opvolgen? Je kan er onder andere een overzicht van je werkloosheidsuitkeringen en lopende aanvragen terugvinden. Inloggen kan via een elektronische kaartlezer of via de app ‘Istme’.