Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek

Nieuws donderdag 31 januari 2008




Sociaal overleg gestart

Het INBO werd met een besluit van 23 december 2005 door de Vlaamse regering opgericht als intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid. Het agentschap is als wetenschappelijke instelling actief sedert 1 april 2006.


Opdrachten

Het INBO combineert in feite de vroegere opdrachten van het Instituut voor Bosbouw en Wildbeheer en het Instituut voor Natuurbehoud. Als onderzoeks- en kenniscentrum verricht het agentschap onderzoek en levert het kennis aan al wie het beleid voorbereidt, uitvoert of daaraan geïnteresseerd is. Het INBO ondersteunt ook organisaties voor natuurbeheer, bosbouw, landbouw, jacht en visserij.

Voor deze opdrachten beschikt het INBO over een 250-tal medewerkers, voornamelijk wetenschappelijke onderzoekers en technisch personeel. De hoofdzetel is gevestigd in Brussel. De andere vestigingen bevinden zich in Geraardsbergen, Groenendaal en Linkebeek.


Personeelsplan

Op 18 december 2007 – dus anderhalf jaar na de opstart van het agentschap – gaf de kersverse administrateur-generaal dr. Jurgen Tack de aftrap van het sociaal overleg. De administrateur-generaal wil zich volledig inzetten voor de statutarisering van zijn personeelsbestand. De afgelopen maanden konden reeds een 30-tal personeelsleden hun stage aanvatten met het oog op een vaste benoeming. Niettegenstaande deze inspanningen zijn nog altijd 80% van de personeelsleden contractueel tewerkgesteld. De administrateur-generaal wil de volgende maanden werk maken van een toekomstgericht personeelsplan, inclusief een bevorderingsplan. Hij verwacht om in de loop van juni 2008 hierover overleg te plegen met de vakbonden.


Arbeidsreglement en preventie

Bij de start van het overleg werd een eerste discussie gevoerd over het ontwerp van arbeidsreglement. Dit resulteerde in een reeks vragen van de vakbonden. Een tweede lezing van het arbeidsreglement is voorzien op 15 februari 2007.

Het INBO is aangesloten bij de gemeenschappelijke preventiedienst van de Vlaamse overheid. Door het overlegcomité werden drie vertrouwenspersonen aangesteld: Ilse Simoens, Christel Baert en Tessa Vansanten.


Bijkomende en specifieke opdrachten

In deze lijst zijn voor het INBO de groenarbeiders (meestergast/ploegbaas) opgenomen. Concreet betekent dit dat groenarbeiders geen uitzicht hebben op een vaste benoeming! Het ACOD-standpunt is duidelijk: groenarbeiders hebben een normale permanente taak en opdracht en moeten dan ook worden gecatalogeerd bij de statutaire betrekkingen.

Ben je geïnteresseerd om samen met een ACOD-verantwoordelijke deel te nemen aan het sociaal overleg? Wil je meehelpen om goede arbeidsvoorwaarden te bedingen? Neem dan gerust contact op met:
- Jan Van Wesemael, stafmedewerker, tel. 0478/88.01.52 of mail naar jan.vanwesemael@acod.be

- Richard De Winter, algemeen secretaris, tel. 02/508.58.70 of mail naar richard.de_winter@acod.be

-Jean Pierre Maelfait, 02/558.19.29 of mail naar jean-pierre.maelfait@inbo.be

- Godelieve Vrieus, 02/528.89.15 of mail naar lieve.vrieus@inbo.be