
Staking bij De Lijn Oost-Vlaanderen: aanhoudend ongenoegen resulteert in acties
Nieuws woensdag 6 oktober 2010
Vier dagen voor het verlopen van de stakingsaanzegging, boycotten de personeelsafgevaardigden de ondernemingsraad in Oost-Vlaanderen en stevenen af op de Centrale diensten te Mechelen.
Het personeel trekt aan de alarmbel: “De hoofdverantwoordelijken exploitatie in Oost-Vlaanderen zijn onbekwaam! Wij vragen dringend tussenkomst van hogerop, ook wat Techniek betreft”. Hoewel de vakbonden vriendelijk werden ontvangen, keerden ze slechts terug met beloften. Een staking op 30 augustus was dus onvermijdelijk.
De actie zelf werd voor 100% opgevolgd. Er was een enorme solidariteit, want ook de technische diensten lagen plat. De boodschap van het personeel aan de directie van De Lijn Oost-Vlaanderen was duidelijk: ons geduld is beproefd en het is op! Het personeel eist respect voor voldoende rij- en rusttijden, wil garanties voor opnemen van achterstallig verlof en wil paal en perk stellen aan de ongeoorloofde situaties in verschillende stelplaatsen in Oost-Vlaanderen. De chauffeurs zijn het beu altijd op de eerste rij te zitten voor de opvang van reizigers die ontevreden zijn als gevolg van de besparingen.
De directie van De Lijn Oost-Vlaanderen sloeg haar eigen ruiten in en deed openlijk denigrerende uitspraken over de vele stakers. De ‘people managers’ van De Lijn zijn duidelijk gebuisd wat betreft hun omgang met het personeel. Gevolg: één dag staken werden er uiteindelijk twee! Uit respect van de chauffeurs voor de scholieren wordt de avond voor de eerste schooldag de staking voor korte tijd opgeschort.
Vrijdag 3 september wordt uiteindelijk een akkoord tussen vakbonden en directie bereikt, met organisatorische afspraken binnen een strak tijdspad. Indien timing en beloften niet strikt gerespecteerd worden zullen verdere acties niet uitblijven.