bpost: zesde beheerscontract voorlopig verlengd



In de decembereditie van Tribune lieten we al weten dat het zesde beheerscontract tussen bpost en de Belgische Staat op zijn einde liep en beklemtoonden we het belang van de Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB’s), opgenomen in dit contract.


In principe eindigde het zesde beheerscontract op 31 december 2020. Omdat de huidige regering pas in oktober de eed aflegde, kon er voor de deadline geen nieuwe overeenkomst tussen bpost en de federale overheid worden onderhandeld. Om de essentiële DAEB’s te kunnen voortzetten, werd het zesde beheerscontract met een jaar verlengd.

Ondertussen zijn de gesprekken tussen bpost en de overheid over een nieuw contract voor de volgende vijf jaar aangevat. Het paritair comité van bpost zal daar zoals door de wet bepaald bij betrokken worden.

Het behoud van deze DAEB’s (zie kader) is essentieel voor de bevolking en voor het behoud van de werkgelegenheid bij bpost. ACOD Post zal elke gelegenheid benutten om aan de regering duidelijk te maken dat in het zevende beheerscontract geen afbreuk mag worden gedaan aan de Diensten van Algemeen Economisch Belang. We houden jullie op de hoogte.


Diensten van Algemeen Economisch Belang in het zesde beheerscontract
  • Behoud van een uitgebreid retailnetwerk van minstens 1.300 postale servicepunten: 650 postkantoren (minstens een in elke gemeente) en 650 postpunten, zodat 95 procent van de bevolking toegang heeft tot basispost- en bankdiensten binnen een straal van 5 km van de woonplaats.
  • Openingsuren postkantoren: minstens een aantal uren per week buiten de kantooruren.
  • Minimaal 350 biljettenverdelers, waarvan minstens één in elke gemeente waar er geen wordt aangeboden door een andere financiële instelling.
  • Financiële basisdiensten die voor alle burgers toegankelijk zijn. Contante geldstortingen op een bankrekening en uitgifte van binnenlandse postwissels.
  • Verkoop postzegels en andere postwaarden.
  • Investeren in infrastructuur van de postkantoren en opleiding personeel om kwaliteitsvolle klantendiensten te verstrekken (wachttijd, klanteninteractie).
  • Postkantoren toegankelijk voor mindervaliden: moeilijk toegankelijke kantoren beperken tot 10 procent van de postkantoren.
  • De betaling aan huis van pensioenen en het ophalen van post (AUB postbode).
  • Uitreiking van verkiezingsdrukwerk.

 

Jean-Pierre Nyns