De Lijn: akkoord cao Eindeloopbanen bereikt buiten sociale programmatie

 


ACOD TBM is erin geslaagd een cao voor de eindeloopbanen af te sluiten buiten de sociale programmatie. Dit is voor al onze medewerkers welverdiend.


Sinds het wegvallen van het vroegere SWT-stelsel was het zicht op een verminderde tewerkstellingsgraad op het einde van de loopbaan de enige overblijvende manier voor wie het wenste rustiger aan te doen op het einde van de carrière bij De Lijn.

Toen eind 2019 er geen IPA afgesloten werd, stopte de cao Eindeloopbaan die bestond bij De Lijn. Er was plots niet langer in een uitkering voorzien voor wie het rustiger aan wilde doen.

ACOD TBM hield echter sindsdien altijd de vinger aan de pols en herinnerde De Lijn er meermaals aan dat hier snel een oplossing voor nodig was. Toen op 15 juli 2021 de NAR dan eindelijk de cao ondertekende, schoten wij ook meteen in actie. Met een schrijven liet ACOD TBM weten dat wij deze cao Eindeloopbanen op het eerste paritair comité ondertekend wilde zien.

Op het paritair comité van 1 september 2021 plaatsten wij dit agendapunt dan ook bovenaan op de agenda. Tot onze grote spijt weigerde de werkgever de ondertekening. De noodzaak van deze regeling was niet doorgedrongen. Maar we hielden voet bij stuk. Geen cao, dan geen verdere besprekingen, zo klonk het op het paritair comité.

De vraag om deze cao in de sociale programmatie van 2021-2022 te integreren was voor ons uit den boze. Dit zou immers te lang duren en wellicht zou er dan ook iets voor in de plaats moeten gegeven worden. ACOD TBM wilde een cao zonder dat hier ook maar enige toezegging voor in de plaats moest komen. Met succes, want op 8 september 2021 tekenden we via een schriftelijke procedure de cao.

 

Stan Reusen