Dossier filière sporen: eindelijk opwaardering voor ‘mensen van de baan’?

 


Met een tussenruimte van enkele jaren wordt een tweede poging ondernomen om de ‘mensen van de baan’ op te waarderen. Geen overbodige luxe als je weet dat in de loop van de voorbije jaren deze medewerkers veel taken en verantwoordelijkheden hebben geërfd van andere personeelscategorieën in de nasleep van de vele herstructureringen die we gekend hebben en nog steeds kennen.


Velen onder hen zijn ondertussen gevormd en gecertificeerd voor veiligheidsfuncties en de vraag naar een betere verloning daarvoor klinkt –terecht – steeds luider. Daarnaast is er de vaststelling dat de positie van de filière sporen in een dagdienst niet langer beantwoordt aan de realiteit van het terrein, gezien de vele weekends en nachten die gepresteerd worden.


Arbeidsduur


In grote lijnen ligt wat hierna volgt als voorstel op tafel. Er wordt gedacht in de richting van een cyclus ‘spoor’ met enkelvoudige ploegen met een daggrens van 9 uur, een weekgrens van 40 uur, een periodieke grens van 152 uur, een gemiddelde werkduur van 8 uur per dag en 40 uur per week.

Ieder jaar zou de mogelijkheid bestaan om twee periodes van 6 weken werken te plannen met een daggrens van maximaal 10 uur, op voorwaarde dat het gemiddelde van 8 uur per dag en 40 uur per week berekend over die 6 weken niet overschreden wordt.

Het aantal te werken weekends zou volgend jaar tot maximaal 28 en in 2021 tot maximaal 26 beperkt worden (wel uitzondering mogelijk op basis van vrijwilligheid). De communicatie rond de planning van de operationele ploegen zou 2 weken op voorhand gebeuren en bij de planning van nachtprestaties zou zoveel mogelijk gestreefd worden naar minimaal 4 opeenvolgende nachten.


Promotie en verloning


Wanneer men spreekt over een ‘filière’, spreekt men over doorgroeimogelijkheden. De mogelijkheid zou geboden worden aan vakbediende sporen, gespecialiseerd vakbediende sporen en baas vakbediende sporen om via (interne) proeven te kunnen verhogen in rang en/of in schaalbedrag naargelang van het geval.

Het voorstel houdt eveneens aanpassingen in de toelagen en vergoedingen in. Sommigen worden verhoogd, zoals zaterdagwerk, productiviteitspremies, nachtwerk, voorwaarden toekenning verplaatsing. Anderen worden afgeschaft, zoals toezicht op aanbestede werken en laswerken, speciale werken met percentage gelijk aan 10 procent en onderhoudswerken of vernieuwing infrastructuur.


Koppeling aan dossier wachtdiensten?


Bij de besprekingen werd van meet af aan door Infrabel gesteld dat zij het dossier ‘filière sporen’ wilden koppelen aan een ander dossier, namelijk dat van de wachtdiensten. De door Infrabel aangehaalde pijnpunten zijn onder andere dat er voor bepaalde specialiteiten geen wachtdiensten voorzien zijn, dat er geen uniformiteit zit in de toegepaste reglementering en vergoeding en dat het op basis van vrijwilligheid georganiseerd wordt.

Er is nood aan snelle beschikbare gespecialiseerde interventieploegen en aan een eenvormige waardering voor de geleverde prestaties. Er zijn voorstellen in die richting geformuleerd.


Standpunt ACOD Spoor


Laat ons duidelijk zijn, ACOD Spoor is vanaf het begin geen vragende partij noch voorstander geweest om deze dossiers te koppelen. Het eventuele akkoord op het einde moet evenwel een volledig akkoord zijn waarin de twee dossiers hun plaats hebben. Deze dossiers zijn nog niet aanvaard of definitief goedgekeurd. Inhoudelijk bevatten ze veel technische details en is er nog een lange weg te gaan. Na raadpleging van de basis en bij een eventuele goedkeuring of bijsturing van de principes, volgen de aanpassingen aan de reglementeringen via de Nationale Paritaire Subcommissie en de Nationale Paritaire Commissie.

In De Klapper #15 lees je het volledige dossier.

► Ter info: De Klapper is te downloaden op http://deklapper.acodspoor.be


Lugil Verschaete

 

Dit artikel verscheen in Tribune 75.05