Expansiedrang bpost negeert belangen eigen personeel

 


Een krantenkop en een flash deed ons de voorbije dagen de wenkbrauwen fronsen. Bpost neemt IMX over, een bedrijf in Parijs dat internationaal post en pakjes verstuurt.


Dirk Tirez, CEO van bpost, pakt graag uit met de nieuwe internationale naam bpostgroup. Er is een nieuw logo, uiteraard met de bijbehorende kosten. Maar wat is de zogenaamde ‘bpostgroup’?

Het is een overheidsbedrijf dat instaat voor de Belgische postbedeling, bekend onder verschillende namen, waarvan de Regie der Posterijen, De Post en bpost de meest recente zijn. Het merendeel van de winst wordt in België gemaakt, hier werken ongeveer 27.500 mensen voor bpost.

Is het geen tijd dat alle middelen en energie naar de moederfirma gaan in plaats van nog dochterfirma’s bij te kopen? Het zijn onzekere tijden in het postaal landschap. Dan is het toch niet meer dan logisch dat alle aandacht gaat naar waar het om draait, namelijk het postpersoneel in België, dat zich altijd heeft ingezet en dat nog steeds doet voor het bedrijf?

Dat bpost zich maar eerst bewijst ten opzichte van het personeel van het moederbedrijf, alvorens het buitenlandse markten probeert te veroveren.

ACOD wil erkenning voor het personeel en zijn inzet, geen verdere expansie. Dat is waar wij voor vechten.

 

Geert Cools