Project RTTM: een besparingsproject, niets meer, niets minder

 


Op dinsdag 26 maart werden we op de hoogte gebracht over de voortgang van het project RTTM (Real Time Train Management). Onze vorig jaar overgemaakte opmerkingen met betrekking tot de operationele werkbaarheid van RTTM werden niet weerhouden.


De presentatie was alvast niet duidelijk over de operationele visie van de directie. De werkingsprocessen van de verschillende communicatie- en regelorganen zijn niet eens gedefinieerd.

Ondertussen zal men extra communicatielijnen moeten bijmaken, gezien de verkeersinfobedienden uit het seinhuis moeten vertrekken en hun informatie niet meer in real time zullen krijgen. De verkeersinfobedienden hebben vandaag in het seinhuis automatismen gecreëerd met hun collega’s van Infrabel. Een voetbalploeg scoort dankzij automatismen in de ploeg. Een trainer weet dat en werkt volop aan die automatismen.

Daarenboven wordt er nog steeds gekozen voor het centraliseren van operationele kennis ver van de lokale acties op het vlak van regel- en communicatieorganen: permanentie, planning, ROR, verkeersinfobedienden. Meer nog: de gedane centralisaties van de permanentie en planning Treinbegeleiding worden als een succesvol argument aangebracht om die van Treinbesturing eveneens te centraliseren. Laat ons alstublieft intellectueel eerlijk zijn: de centralisatie van permanentie en planning bij Treinbegeleiding was een vooraf aangekondigde blunder. Iedereen die de gedecentraliseerde permanenties en planning bij treinbegeleiding heeft gekend, zal dit bevestigen. Behalve de directie.

Stiptheid en communicatie bij de spoorwegen zijn secondewerk. Het wordt tijd dat de directie haar klok gelijkzet met die van het personeel en de klant. We gaan het project RTTM in detail analyseren en van zeer nabij opvolgen.

► Bij deze doen we een oproep aan ieder van u om ons te bevoorraden met argumenten: mail naar gunther.blauwens@cgspacod.be.


Gunther Blauwens

 

Dit artikel verscheen in Tribune 75.05