Brussels Airport Company (BAC): verantwoordelijke ministers negeren vakbondsvragen over luchthaveninspecteurs


Naar aanleiding van de open brieven aan het adres van de ministers Jambon en Bellot kregen we geen enkele reactie, behalve een beleefdheidsmailtje van het kabinet-Jambon dat de mail ontvangen was en verder behandeld zou worden. Zelfs geschreven beloftes worden dus niet gehouden, want meer ‘nieuws’ volgde er niet. Of was de mededeling in de pers dat de minister zich verslikte in zijn koffie misschien de officiële reactie?

Wat ook de ware toedracht mag wezen, ACOD heeft samen met de twee andere vakorganisaties het initiatief genomen om het kabinet-Bellot nogmaals te wijzen op zijn verantwoordelijkheden. Ook op de ondernemingsraad van BAC werd er een heel duidelijke verklaring afgelegd. Het is misschien de filosofie van deze regering om alles met haken en ogen aan elkaar proberen te verbinden, maar ACOD doet niet mee aan dit amateurisme en eist dat de werknemers een duidelijke keuze krijgen. Een keuze tussen het behoud van hun mandaat als luchthaveninspecteur met en onder de geldende (of gewijzigde) luchthavenwetgeving, een behoud van tewerkstelling binnen Brussels Airport met een duidelijke functie-omschrijving voor degenen die dat wensen en een keuze voor de DAB binnen de politie die bepaalde taken overneemt om de luchthaven te beveiligen.

Al bijna vijf jaar probeert ACOD deuren open te beuken om verduidelijking te vragen, oplossingen te zoeken voor de luchthaveninspecteurs, en voor de veiligheid van werknemers en reizigers in het algemeen. Tot op heden hebben we dit steeds gedaan met beleefde mails, brieven, open brieven, ludieke acties en welgeteld één actie die echt sensibiliserend werkte door de gegeven persaandacht. De reizigers werden op geen enkel moment gehinderd. Moeten we nu vaststellen dat dit de verkeerde strategie is en dat er enkel geluisterd wordt als je ‘straf’ optreedt?

In een wereld die alsmaar ‘verhardt’, is dat zeker niet onze gewenste strategie, maar indien de dialoog ons ontzegd wordt en er enkel halfslachtige plannen worden voorgesteld, geeft dit geen eerlijke kans aan de werknemers/luchthaveninspecteurs. Dit is letterlijk spelen met het leven van mensen – die van de medewerkers, maar ook van de reizigers.

Bart Neyens