De Vlaamse Waterweg nv: binnenkort nieuw arbeidsreglement en Agentschap Specifiek Besluit
Al geruime tijd wordt in een werkgroep Sociaal Overleg binnen De Vlaamse Waterweg nv gewerkt aan een nieuw arbeidsreglement (AR) en Agentschap Specifiek Besluit (ASB) voor de nieuwe fusievennootschap. Geen sinecure, want de fusiepartners nv De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal nv hadden elk hun eigen cultuur en visie over de werkorganisatie en betoelaging.
Binnen de werkgroep werd een onderhandelingskader opgesteld met enkele basisprincipes om tot een nieuw AR en ASB voor de fusievennootschap te komen:
- Duidelijk regelgevend kader voor zowel werknemer als werkgever binnen de nieuwe organisatie.
- Uitwerking van het nieuwe ASB en AR verhoudingsgewijs budgetneutraal.
- Vereenvoudigd en eenduidig nieuw ASB en AR, met maximale transparantie voor de personeelsleden, en een administratieve lastenverlaging met betere toepasbaarheid en monitoring.
- Toekomstgerichte regelgeving, getoetst aan de huidige realiteit en context.
- Principes van billijkheid en van gelijkheid van behandeling als rode draad in de regelgeving.
- Beperkte overgangsmaatregelen, in een weliswaar bij voorkeur kort uitdoofscenario, kunnen ervoor zorgen dat de nieuwe regelgeving niet bruusk, maar geleidelijk kan ingevoerd worden. Deze overgangsmaatregelen worden beperkt in de tijd en naar doelgroep om stapsgewijs en binnen afzienbare tijd naar een ‘eenheidstelsel’ te komen.
- Vergoedingen en toelagen gekoppeld aan de prestaties die men levert en/of de omstandigheden waarin men ze levert.
- Maatregelen met terugwerkende kracht vermijden.
Tijdens het onderhandelingsproces heeft de ACOD enkele uitgangspunten toegevoegd:
- Terugwerkende kracht moet mogelijk zijn voor bijzondere situaties.
- Bij gelijkblijvende prestaties mag men er financieel niet op achteruit gaan.
- Geen beperkende termijn voor overgangsmaatregelen, wel gekoppeld aan het uitoefenen van de functie die het recht op een bepaalde toelage opent.
- Budgetneutraliteit hypothekeert mogelijk een faire oplossing voor de betrokken personeelsleden, desnoods moeten bijkomende middelen vrijgemaakt worden.
Arbeidsreglement
Het nieuwe AR werd ondertussen na terugkoppeling gevalideerd door onze achterban. De ACOD heeft de definitieve goedkeuring van het AR echter gekoppeld aan een volledig uitgewerkt en gedragen ASB. Zo krijgen we zicht op de volledige budgettaire weerslag voor we een akkoord zullen geven.
Een belangrijke wijziging aan het AR is het grotendeels afschaffen van de uniformplicht en het invoeren van een legitimatiekaart voor bepaalde functies. Mede door deze wijziging werd er budgettair ruimte vrijgemaakt om de betoelaging in het ASB op een aanvaardbaar niveau te brengen.
Verder werd een akkoord gegeven voor een nieuw wagenreglement, met een duidelijk toewijzingskader van dienstwagens en een nieuw afsprakenkader rond PTOW (plaats- en tijdsonafhankelijk werken).
Het nieuwe AR treedt in principe in werking op 1 januari 2019, weliswaar onder voorbehoud van akkoord voor een nieuw ASB.
Agentschap Specifiek Besluit
De toelagen die opgenomen zullen worden in het nieuwe ASB omvatten vier groepen:
- Groep binnenvaartbegeleiding.
- Groep wacht- en beschikbaarheid.
- Groep gevaarlijke, ongezonde en hinderlijke werken.
- Groep ‘andere toelagen en vergoedingen’.
De vroegere aanpak van Waterwegen en Zeekanaal nv werd weerhouden, om uiteindelijk tot een nieuw ASB te komen met een operationeel model met een maximale forfaitaire betoelaging. Het toelagenstelsel van de binnenvaartbegeleiding geldt in eerste instantie als overgangsmaatregel in aanloop naar het toekomstig model van scheepvaartbegeleiding, met een centrale afstandsbediening van de kunstwerken en een opgewaardeerde betoelaging voor de toekomstige scheepvaartoperatoren.
Voor de groep wacht- en beschikbaarheid wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen enerzijds wacht, verstoring en beschikbaarheid, met als doel een uniforme en efficiënte regeling binnen DVW, met een aanvaardbare werklast voor de betrokken personeelsleden.
Het bestaande stelsel voor gevaarlijke, ongezonde en hinderlijke werken van Waterwegen en Zeekanaal, bestaande uit enerzijds een profielgebonden forfaitair stelsel en anderzijds een stelsel op aanvraag, wordt als basis genomen voor de nieuwe toelage bij DVW.
Akkoord binnen bereik
Er resten nog een paar pijnpunten, maar gezien de steeds constructieve gesprekken ligt een consensus binnen bereik. We hopen in de maand november nog te kunnen afkloppen, zodat het personeel duidelijkheid krijgt over het nieuwe AR en ASB. Let wel, na deze consensus volgt nog een lang goedkeuringstraject om uiteindelijk tot een nieuw ASB te kunnen komen (akkoord kabinet, Vlaamse Regering, begroting, Raad van State,…). Een realistische streefdatum lijkt ons 1 januari 2020.
Geert Dermaut, Jan Van Wesemael