GPS-navigatiesystemen en controle van werknemers
De personeelsleden die met dienstvoertuigen opdrachten of interventies uitvoeren, stellen nu vast dat hun werkgever een tachograaf, een GPS-navigatiesysteem of een fleetlogger in het voertuig installeerde. Komt hierdoor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer of de privacywetgeving niet in het gedrang?
Deze toestellen dienen om de werkelijk afgelegde kilometers te berekenen, maar zij kunnen ook dienen om na te gaan of de werknemers hun opdrachten uitvoeren en hoe ze dat doen. Dit is bijvoorbeeld al het geval bij de rattenbestrijders van de Vlaamse Milieumaatschappij en bij de indexopnemers van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening. Vermits er geen wettelijke regeling bestaat voor het controleren van werknemers via een geolokalisatiesysteem, kunnen wij ons enkel baseren op een advies van de Commissie voor de bescherming van het privéleven.
Doeleinden
De werknemer die aan de hand van een geolokalisatiesysteem kan worden opgespoord, moet hiervoor zijn schriftelijke en uitdrukkelijke toestemming geven.
Daarnaast geldt het finaliteitbeginsel, met andere woorden voor welke gerechtvaardigde objectieven kan een dergelijk systeem worden gebruikt? De Commissie onderscheidt een viertal mogelijke doeleinden:
- de veiligheid van de werknemer
- de bescherming van het dienstvoertuig
- welomschreven professionele behoeften inzake transport en logistiek, o.a. het beheer van het wagenpark
- de eigenlijke controle op de arbeid van de werknemer.
Voorwaarden
Volgens de Commissie mag de controle op de arbeid enkel gebeuren tijdens de diensturen. Indien de werknemer het voertuig ook voor privédoeleinden mag gebruiken, moet men het systeem kunnen desactiveren. Vooraleer tot controle via geolokalisatiesysteem over te gaan, moeten alle andere middelen worden uitgeput die geen of een geringere schending van de persoonlijke levenssfeer inhouden. De werknemers die kunnen gecontroleerd worden, moeten hierover voorafgaandelijk en uitgebreid in kennis worden gesteld. Wanneer de werkgever overgaat tot de installatie van een geolokalisatiesysteem in de bedrijfsvoertuigen, moet hij hiervan aangifte doen bij de Commissie voor de bescherming van het privéleven.
Big Brother is dan toch weeral een stapje dichterbij...
Richard De Winter