Nieuw uniform NMBS: goed nieuws, maar kan nog beter

 


Het kledingfonds kwam in november samen om de lancering en de eerste indrukken van het nieuwe uniform op het terrein te bespreken en te evalueren. Er is een algemene tevredenheid bij het personeel over het nieuwe uniform en meer bepaald over de kwaliteit ervan. De levering verliep zeer vlot en op enkele uitzonderingen na zullen de meeste personeelsleden in een mum van tijd met het nieuwe uniform kunnen werken.


De in sommige regio's bestaande bezorgdheden over de maatopname en de verschillende opties werden met leverancier Xandres besproken. De problemen waren het gevolg van het feit dat een deel van de maatopnames verricht werden door jobstudenten die onvoldoende opgeleid waren. Dit zou ondertussen opgelost moeten zijn gezien de toekomstige maatopnames bij Damart in Brussel zullen worden uitgevoerd door professionele medewerkers.

Wij herinneren eraan dat bij problemen met maten men altijd contact kan opnemen met de afdeling Supply & Support in de betrokken regio om indien nodig persoonlijke maatgegevens aan te passen. Een nieuwe maatopname is dan ook mogelijk. We bedanken de afdeling Supply & Support voor het aanbieden van oplossingen aan personeelsleden die een probleem hadden. Niettemin hebben we echter een paar opmerkingen overgemaakt met betrekking tot het nieuwe uniform en vragen we een analyse met het oog op verbetering in de toekomst.


Gebrek verschil herkenbaarheid tussen treinbegeleiders en stationspersoneel


Het doel om de uiterlijke verschillen tussen de verschillende medewerkers te beperken, maakt het juist operationeel moeilijk om zelf het verschil te zien tussen een onderstationchef en een treinbegeleider op een perron met een lange samenstelling. We vragen dat dit geanalyseerd wordt, gezien we mogelijke risico’s vrezen met betrekking tot de veiligheid en stiptheid tijdens de vertrekprocedure.


Aantal vestzakken en zakmaten


Treinbegeleiders en onderstationschefs hebben materialen en documenten bij zich. Het aantal zakken in de parka of vest is minder en kleiner. De directie verbindt zich ertoe een inventaris op te maken van het materiaal dat het personeel moet meenemen (smartphone, brieventas, regularisatiedocumenten, zaklamp, walkie-talkie...) in functie van het aantal mee te nemen zaken en dit eventueel te herzien. We vroegen ook of het mogelijk was een kleine opening in de borstzak te hebben om een pen op te bergen.


Zeer donker uniform en werken in het donker


De nieuwe uniformen zijn donkerder waardoor de bedienden minder zichtbaar zijn dan voorheen, in het donker. We vragen reflecterende elementen toe te voegen om de zichtbaarheid te verbeteren.


Mouwlengte


Sommige collega's wezen ons erop dat de mouwen van de jas en de parka te lang waren wat handelingen met smartwatch en Linda vermoeilijken. Jassen en parka’s zijn inderdaad verkrijgbaar met verschillende mouwlengtes. Helaas is bij de metingen niet altijd rekening gehouden met de bepaalde handelingen tijdens de vertrekprocedure. Als men in de toekomst liever een jas of parka met kortere mouwen ontvangt, kan men contact opnemen met Supply & Support om de persoonlijke maat aan te passen in de database.


Lengte van de hemden


Hetzelfde probleem als vastgesteld bij de mouwlengtes. De hemden zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes, maar deze opties werden niet altijd voorgesteld toen de metingen werden uitgevoerd. Het is mogelijk om deze meting aan te passen in de Xandres database door contact op te nemen met Supply & Support.


Regenjas niet warm genoeg voor de winter


De regenjas is niet warm genoeg voor de winter en er is geen capuchon om het hoofd te bedekken. Het management brengt aan dat het een kwestie is van evenwicht tussen uiterlijk en comfort, zoals dat het geval is met burgerkleding. Een dikkere regenjas met een capuchon is minder aantrekkelijk. De directie stelt voor om in dat geval te kiezen voor een parka.


Stof van de winterbroek


De stof van de winterbroek kan irritant overkomen. Vooral bij de vrouwenbroeken kan dit het geval zijn omdat die geen voering hebben. Het lijkt erop dat dit op het gebied van confectie nog steeds het geval is. Het resultaat van de voeringen is dat de snit minder geschikt is voor vrouwen. Voor vrouwen die echt een irriterend probleem ondervinden, is het mogelijk om contact op te nemen met Supply & Support om een ‘mannenbroek’ te bestellen, maar ze vrezen dat de snit minder comfortabel is voor vrouwen.


Grootte van de kepi


Sommige collega’s ervaren problemen met de grootte van de kepi. De leverancier antwoordt dat de kepi ‘zich eigen moet maken aan het hoofd’ van de drager na verloop van tijd. Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met Supply & Support.


Stropdas bestellen voor B-MS-bedienden of pet voor treinbegeleiders?


Op dit moment is dat niet mogelijk. De kleur van de das is niet geschikt voor het donkerblauwe hemd van de B-MS-bedienden. Als er een grote vraag is van het personeel, is het mogelijk te onderhandelen over een andere stropdas, maar dit is een nieuw stuk uniform en er zijn kosten aan verbonden. De vraag moet dus echt groot zijn. De directie van B-PT is niet van plan treinbegeleiders de keuze te geven voor een pet gezien het dragen ervan het gehoor kan verstoren, met name in de bundels.


In diverse gevallen adviseren wij u contact op te nemen met de afdeling Supply & Support in uw regio. Hier zijn de contactgegevens.

District NO: 7801o.BTR01O_DistrictNO_LOG@belgiantrain.be

District NW: 7801w.BTR01W_DistrictNW_LOG@belgiantrain.be

District CE: 7801c.BTR01C_DistrictCE_LOG@belgiantrain.be

District SE: 7801e.BTR01E_DistrictSE_LOG@belgiantrain.be

District SO: 7801u.BTR01U_DistrictSO_LOG@belgiantrain.be

 

Gunther Blauwens