Ongelijkheid tussen de diensten moet worden aangepakt

 


ACOD Post beseft dat bpost zich aan het omvormen is van een brievenbedrijf met pakjes naar een pakjesbedrijf met brieven. Het bedrijf heeft een hele geschiedenis van reorganisaties. Georoute is hiervan de bekendste en bestaat al twintig jaar.


Georoute heeft zijn limieten bereikt, het was een organisatiesysteem voor een brievenbedrijf, niet voor een pakjesbedrijf. Het systeem werkt verschillen tussen de diensten in de hand. Op het terrein merken we meer en meer dat het bedrijf er nog steeds niet in slaagt de ongelijkheden tussen de diensten weg te werken.

Het ADM (Alternatief Distributie Model) heeft hier ook niet aan meegeholpen. Er is tussen de dagen onderling nog veel verschil, vrijdag is hier een goed voorbeeld van. Het half en half systeem (ADM) heeft de onderlinge verschillen tussen diensten op vrijdag ook nog uitvergroot. Wij hebben van in het begin aangekaart dat vrijdag een gewone werkdag moet zijn, omdat de verschillen anders te groot zouden worden.

ACOD Post wil geen onderscheid tussen de verschillende diensten en de verschillende dagen. Voor ons is een goede organisatie een constante, zonder verschillen tussen de diensten. Voor ons is dit een strijdpunt, we zijn al lang genoeg op deze nagel aan het hameren. Wij eisen dat het bedrijf met maatregelen komt om dit op te lossen, het heeft lang genoeg geduurd!

 

Geert Cools