Tijdsbestedingsonderzoek: “De job van leraar stopt nooit, niet in de praktijk en niet in je hoofd”


Een job in het onderwijs is tijdrovend en toch hebben bijna tienduizend leerkrachten tijd gemaakt om deel te nemen aan het tijdsbestedingsonderzoek. Chapeau! Wat leren we uit het onderzoek?

De resultaten van het tijdsbestedingsonderzoek spreken voor zich. De leerkracht heeft een weekjob mét avondwerk, een weekendjob en een vakantiejob. Nooit heeft hij gedaan, niet in de praktijk en zeker niet in zijn hoofd. Wie doet hem dat na? Een element viel ons bijzonder op: sommige leerkrachten kiezen ervoor 4/5 te werken en laten 20 procent van hun loon vallen, niet om meer vrije tijd te hebben, wel om hun werk gedaan te krijgen.

Nog iets opmerkelijk: 50-plussers steken nog meer tijd in hun job. Een merkwaardige vaststelling voor deze groep, die toch vooral uit vastbenoemden bestaat. Hier blijkt dat de vaste benoeming geen negatieve invloed heeft op de inzet van het personeel. Jongere collega’s hebben het minst voldoening van hun job. We moeten dit zeer ernstig nemen, want in de school van morgen zullen wij deze mensen nodig hebben. Er zijn dus oplossingen nodig voor dit probleem. Het beeld van de leerkracht die veel vakantie heeft, mag definitief naar het rijk der sprookjes verwezen worden, want ook in de vakanties heeft de leerkracht een parttime job.

Ons besluit? Zo vlug mogelijk het loopbaandebat opstarten, de kerntaken van de leerkracht afbakenen en alle overtollige administratie aanpakken. Al wie hierbij betrokken is, moet op zijn verantwoordelijkheid gewezen worden.

nancy.libert@acod.be