Treinbestuurders nemen hun job serieus!
Volgens een vakbond zijn er treinbestuurders die bewust een rood sein zouden negeren om ontslagen te kunnen worden. ACOD Spoor is formeel: Treinbestuurders dragen net als alle spoorwegbedienden professionalisme en beroepsfierheid hoog in het vaandel. De bewering dat treinbestuurders doelgericht een sein zouden voorbij rijden om afgekeurd en ontslagen te worden is absurd en ronduit schokkend.
Treinbestuurders hebben een belangrijke veiligheidsfunctie en gaan dit niet in het belachelijke trekken. Niet alleen uit persoonlijke fierheid, maar ook uit loyauteit naar de collega’s toe. Het in discrediet brengen van je eigen beroepscategorie ten gunste van persoonlijke doeleinden is ondenkbaar. Bovendien is een opzettelijke fout tegen de veiligheid juridisch strafbaar.
De discussie over het toepassen van de opzegtermijn van één jaar is zeker aanwezig op de werkvloer. Deze opzegmaatregel werd exclusief bij de treinbestuurders ingevoerd. Dit om te vermijden dat concurerende privé-spoorondernemingen op een goedkope manier – door belastingsgeld - goed opgeleide NMBS-treinbestuurders in dienst zouden nemen.
Niet alleen maken deze private spoorondernemingen hierdoor financieel winst, ze zorgen er mede voor dat het personeelsbestand in de NMBS-bestuurdersdepots getroffen wordt met een impact op het toekennen van verloven. Het vervangen van een vertrekkende treinbestuurder is niet evident, een strenge aanwervingsprocedure en een doorgedreven opleiding vragen immers – terecht - veel tijd.
In de marge: het vervangen van een CEO is veel eenvoudiger wat de impact van een bepaalde funcie bij de spoorwegen – niet alleen treinbestuurders - dan weer in het juiste perspectief plaatst.
We wensen uitdrukkelijk aan te stippen dat er een vrijstelling of verkorting van de opzegtermijn in bepaalde situaties kan worden verleend. Een treinbestuurder die een andere beroep wenst uit te oefenen kan dit dus aanvragen. ACOD Spoor volgt dit van nabij op en intervenieert bij HR-Rail wanneer deze mogelijkheid genegeerd wordt. Dit blijkt immers in bepaalde dossiers het geval te zijn wat aanleiding geeft tot persoonlijke teleurstellingen. We vragen dan ook een empathische houding van de directie ten aanzien van treinbestuurders die hun loopbaan als treinbestuurder wensen te beëindigen.
Directie treinbesturing moet bovendien dringend de aanhoudende werkdruk verminderen. De alsmaar stijgende werkdruk behelst niet alleen de intenstieve diensten (aantal rijuren in verhouding met de toegekende pauzes) maar vooral de vele periodieke wijzigingen in de reglementering.
Een maximale veiligheid kan enkel gepaard gaan met een dosis gezond verstand en een beheersbare en toepasbare regelgeving.
Lugil Verschaete
algemeen secretaris ACOD Spoor