bpost moet de prijs van de beste werkgever willen winnen
Vandaag schreef Jean-Pierre Nyns, algemeen secretaris van ACOD Post, een open brief aan Koen Van Gerven, gedelegeerd bestuurder van bpost. Hij maakt zich immers zorgen over de toekomst van bpost in de steeds concurrentiëlere omgeving met steeds meer private (tegen)spelers. Graag wil ik zijn bezorgheid met jullie delen.
ACOD Post heeft de ambitie om het personeel van bpost te laten werken in goede, veilige omstandigheden en dat tegen een correcte verloning. Met dagelijks toenemende verbijstering stel ik namens ACOD Post echter vast dat bpost geen goede werkgever meer is. Het is hoog tijd om het schip te keren.
Werken bij bpost als postbode, sorteerder, loketbediende, poetspersoneel of om het even in welke functie, vraagt je uiterste inzet. Dat dit een voorwaarde is om te overleven in deze harde concurrentiële wereld, begrijpt ACOD Post. Het ontbreekt bpost evenwel aan evenwicht.
bpost vindt in Vlaanderen onvoldoende personeel. Dat heeft gevolgen voor de kwaliteit van de dienstverlening van het postbedrijf en hiervan is iedereen – de burger in de eerste plaats – het slachtoffer. Nochtans zou kwaliteit onze troef moeten zijn. Dagelijks verliezen we jobs omdat privébedrijven kranten en zendingen zonder adres van ons overnemen in gebieden waar er winstmogelijkheden zijn.
ACOD Post meent dat de werkdruk voor het personeel van bpost te hoog is. Elke dag werkt het zich uit de naad om de burgers de kwaliteit te leveren die ze verdienen. Door personeelsgebrek kunnen we ons op steeds meer plaatsen kwalitatief niet langer onderscheiden van de private concurrenten. Wanneer burgers daarover – terecht – klagen, is dat voor het management een reden om het personeel nog meer onder druk te zetten. Met te weinig personeel werken of opgezadeld worden met onrealistische doelstellingen zijn daardoor ‘business as usual’ geworden.
Mijnheer Van Gerven, dit is niet normaal. Net zoals het ook niet normaal is hoe bpost met haar interimarbeiders en nieuwe collega’s omgaat. Zij verdienen een beter onthaal. Zij verdienen een betere opleiding. Hoe kan het dat zoveel mensen het bedrijf zo snel opnieuw verlaten? Hoe kan het dat een uitreiker bpost verlaat om bij een concurrerend postbedrijf te gaan werken om daar hetzelfde werk te gaan doen, maar dan tegen een lagere verloning? Hoe kan het dat we steeds meer klachten krijgen over onder andere verloven, ziekte, en verloning? Het antwoord is eenvoudig: omdat het personeel niet langer de omkadering krijgt zoals het hoort.
Uit dit alles kan ACOD Post enkel maar besluiten dat bpost geen goede werkgever meer is. Daar moet verandering in komen. bpost moet beseffen dat een financieel gezond en succesvol bedrijf onmogelijk is zonder gemotiveerd personeel. ACOD Post is alvast van plan zich nog harder in te zetten om van bpost een goede werkgever te maken. bpost van haar kant moet niet de ambitie hebben om de hoogste dividenden te kunnen uitkeren. bpost moet de ambitie hebben om de prijs van de beste werkgever te winnen!
Jean-Pierre Nyns - algemeen secretaris ACOD Post