Maatschappij van Brugse Zeevaartinrichtingen
Voor 2005 kan het Zeebrugse havenbestuur mooie cijfers voorleggen: er werd een totaalvolume van 34,6 miljoen ton behandeld, wat een groei betekent van nagenoeg 9% ten opzichte van 2004.
Gunstige cijfers...
De Zeebrugse haven versterkte duidelijk haar positie in het roll-on/roll-off goederenverkeer. Er werd 11,8 miljoen ton behandeld, wat een stijging betekent van 6,5% tegenover 2004. Er is ook een belangrijke toename in de behandeling van nieuwe auto’s, stukgoederen, vloeibare en vaste bulk. De haven telde bovendien 710.000 passagiers die aanmeerden met cruiseschepen.
In 2005 werden in totaal 239.000 shiften gerealiseerd, een stijging met 12,5% ten opzichte van 2004. Het aantal havenarbeiders groeide tot 1220 werknemers, een stijging met 16,4% ten opzichte van 2004.
... maar niet voor iedereen
Men zou verwachten dat deze stelselmatige groei van de havenbedrijvigheid ook leidt tot een toename van het aantal personeelsleden van het havenbedrijf zelf. Dat personeelsaantal blijft echter sinds 2005 onveranderlijk geblokkeerd op 155 eenheden. De ACOD-fractie in het basisoverlegcomité drong daarom reeds meermaals aan op een degelijke procesplanning. Dit zou uiteindelijk moeten leiden tot een realistisch personeelsbehoefteplan. Ondertussen is er een stelselmatige toename van de werkdruk, met alle gevaren van dien. Zeker in de havenkapiteinsdienst zou de directie best wat meer aandacht mogen besteden aan de personeelsomkadering.
Naar een nieuw sociaal akkoord 2007-2009
Op 1 januari 2006 werd het werkgeversaandeel in de maaltijdcheques opgetrokken tot 2,91 euro, wat een totaalbedrag van 4 euro per maaltijdcheque oplevert. Dit is de laatste maatregel in het kader van het bedrijfsakkoord 2004-2006. Binnenkort zal het ACOD-vakbondscomité bij MBZ zich beraden over een aantal maatregelen ter verbetering van de arbeidsvoorwaarden van het personeel.