Ombudsdienst meldt: "Meer klachten bij bpost over pakjes"
De trend dat mensen minder brieven versturen per post en steeds meer pakjes, laat zich nu ook voelen bij de ombudsdienst voor de postsector.
De ombudsdienst laat in zijn jaarverslag van 2018 weten dat het voor het eerst meer klachten heeft ontvangen over de uitreiking van pakjes dan over de gewone briefwisseling. De klachten handelen vooral over fouten in de uitreiking (niet aangeboden op aangekondigd moment, niet aangebeld, onterechte levering bij de buren,…).
Door de boomende e-commerce stijgt het aantal uit te reiken pakken jaarlijks met 20 procent, waardoor de werkdruk alsmaar groter wordt en er fouten worden gemaakt. Dit leidde begin november tot onze meerdaagse staking. De postmannen verzopen in de pakjes en er was onvoldoende mankracht en logistieke ondersteuning. De postmannen willen niets liever dan hun job, waarop ze fier zijn, correct uitvoeren.
ACOD Post blijft de verbintenissen van het management met betrekking tot de werklast en het vertrouwen van zeer nabij, kritisch opvolgen.
Jean-Pierre Nyns
Dit artikel verscheen in Tribune 75.05