Pakje versturen? De postbode is nog steeds beste keuze

De sp.a lanceert een voorstel om door pakjesbezorging via trein en koerierdiensten per fiets bestelwagens uit het verkeer te krijgen. Nogal ongenuanceerd en kort door de bocht vinden wij. Dit had een mooi voorstel kunnen zijn, indien… maar die ‘indien’ wordt helaas niet ingevuld.

Uiteraard kan niemand bezwaar hebben tegen minder bestelwagens van koerierdiensten op de weg en in de binnenstad. bpost gaf al aan geïnteresseerd te zijn om die piste verder te onderzoeken en ook de ACOD ziet wel brood in een combinatie van pakjesbezorging via de bestaande openbare dienstverlening van NMBS en bpost.

Niemand is immers performanter dan bpost om pakjes op een duurzame manier bij jou thuis of op het werk af te leveren. bpost werkt al lange tijd met elektrische wagens, bromfietsen en fietsen en heeft ook ruime ervaring met het gebruik van posttreinen. Bovendien beschikt bpost nu al over goed opgeleid en betrouwbaar personeel om de taak uit te voeren. Klanten hebben immers recht op een structureel betrouwbaar, kwaliteitsvol en stipt leveringsnetwerk.

De ACOD werkt hard voor het behoud van tewerkstelling en arbeidsomstandigheden bij bpost. Onze mensen hebben geen probleem om de concurrentie aan te gaan, maar dan wel met gelijke wapens. Wij willen niet concurreren met mensen die onderbetaald zijn en geen sociale bescherming genieten.

ACOD Post zet zich dagelijks in voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Wij verzetten ons tegen schijnzelfstandigheid of mini-jobs, aan precaire werkvoorwaarden, met een halfslachtig sociaal statuut en onbestaande arbeidsongevallenregeling. Wij willen geen bedrijf met tweede- en derderangswerknemers. Gelijk loon voor gelijk werk, een goed statuut, een solide sociale bescherming: daar doen wij het voor, elke dag opnieuw.