Politie doet de deur op slot voor de burger

 


Het is een nieuwe trend in het politielandschap: de deuren gaan op slot en de burger kan enkel nog in het kantoor terecht op afspraak. Deze praktijk waaide over uit Nederland. Gedaan dus met even iets te vragen of te melden in het wijkkantoor. Alles moet online gebeuren, want dat is efficiënter, het spaart tijd en dus ook personeelskosten. Of het daarom een goed idee is, blijft een andere kwestie.


Dat niet elk wijkkantoor dag en nacht moet openblijven, kunnen we nog begrijpen. Maar dat er voor een zone als Antwerpen, met een grondgebied van meer dan 20 km van Ekeren tot in Wilrijk, slechts één kantoor zou openblijven, valt moeilijk te verantwoorden. Voor de gehele politiezone Antwerpen - dat is Antwerpen Stad, maar ook Merksem en Ekeren in het Noorden, Borgerhout en Deurne, Berchem, Hoboken en Wilrijk in het Zuiden - zou er nog maar één kantoor overblijven waar men zonder afspraak terecht kan. Momenteel is dat nog op de Noorderlaan, in de toekomst in het Mastergebouw in Berchem.

In dat Mastergebouw loop je ook niet zomaar binnen. Je moet eerst langs de security, een externe beveiligingsfirma die je moet controleren voor je de politie kan spreken. Voor veel mensen zal dit een drempel opwerpen. De politie sluit dus haar de deuren voor de burger.

Het fenomeen van de gesloten deuren blijft niet beperkt tot de politiezone Antwerpen. Doordat de mensen die wonen of werken in Antwerpen ermee geconfronteerd werden, deden ze steeds meer aangifte in de omliggende zones. Het gevolg is dat men daar nu ook volgt en de deuren gaat sluiten. Het fenomeen is in een stroomversnelling geraakt en steeds meer zones zullen enkel nog op afspraak werken.

 

Online een afspraak maken


Wie helemaal mee is met het internet, zal vlot een afspraak kunnen maken. Alleen bestaat de kans dat je flexibel zal moeten zijn in de timing of de verplaatsing. Wie in zijn eigen wijk langs wil gaan, loopt het risico tien of meer dagen te moeten wachten om een afspraak te krijgen. Wie het moeilijk heeft met het internet, moet via de Blauwe Lijn een afspraak maken. Daar zullen heel vriendelijke mensen zo goed mogelijk helpen. Dit is evenwel niet hetzelfde als het persoonlijk contact met iemand die je aan het onthaal kan spreken.

Wie dringend hulp nodig heeft kan 101 bellen, maar wanneer het niet dringend blijkt te zijn zal je dus geduld moeten hebben en vooral doorzettingsvermogen. Als je weet dat mensen nu al vaak geen aangifte doen omdat ze denken dat er toch niets van komt, dan zal dat er met deze extra barrière niet beter op worden. Dat is natuurlijk ook een manier om de criminaliteit te doen dalen.

 

Voor een passende politie


Dat de politiemensen niet gelukkig zijn met de nieuwe werkwijze lijkt bijzaak te zijn voor het bestuur. ACOD LRB betreurt dat de politie zo weer verder van de burger komt te staan, terwijl het volgens ons net van cruciaal belang is dat de politie dichter bij de burger aanwezig is om samen te bouwen aan een veilige en aangename leefomgeving.

We zien nu dat men een politie wil creëren die vooral klaarstaat om de terreurdreiging aan te pakken. Er worden snelle responsteams in het leven geroepen die vanop een motor met zware bewapening kunnen reageren bij een aanslag. Gepantserde voertuigen worden aangekocht om in te zetten bij dreiging. De kantoren worden steeds meer beveiligd en minder toegankelijk.

Natuurlijk moet men klaar zijn om te reageren waar nodig en met de juiste middelen, natuurlijk moeten onze politiemensen de juiste bewapening en bescherming krijgen, maar niet ten koste van de bereikbaarheid en het dagelijkse contact tussen de politie en de bevolking.

ACOD LRB wil niet dat terroristen bepalen hoe onze politie er moet uitzien. Wij willen een politie die past bij onze samenleving, een sociale samenleving, waar iedereen een plaats heeft.

 

Luc Breugelmans