Politie




Hoe zit het met de hospitalisatieverzekering voor het Calog-personeel?
Het Calog-personeelslid dat opteerde voor het behoud van zijn oude statuut, blijft van een kosteloze medische verzorging genieten op voorwaarde dat dit ook het geval was in zijn oude statuut. Dit geldt eveneens voor de bestaande hospitalisatieverzekeringen. Het Calog-personeelslid dat opteerde voor het nieuwe statuut, geniet van een kosteloze ING-hospitalisatieverzekering. Het personeelslid dat koos voor het behoud van het oude statuut kan hiervan alleen genieten mits betaling van een jaarlijkse premie van 77,37 euro.


Is de overheid verplicht de contractuele personeelsleden van het administratief en logistiek kader die behoren tot groep X en die geslaagd en batig gerangschikt zijn in de algemene proef, (functioneel) te statutariseren?
De overheid is verplicht deze personeelsleden te statutariseren in hun huidige betrekking en dit op 1 april 2003. Een specifieke voorwaarde, zoals een evaluatie of een bijkomend uitstel, kan niet worden opgelegd. Een aantal personeelsleden zijn overigens ook niet onderworpen aan een stage. Indien het personeelslid afziet van zijn benoeming, blijft zijn rechtspositie onveranderd. Hij of zij moet wel opnieuw deelnemen aan de volgende statutariseringsproeven (algemene proef), indien men alsnog gestatutariseerd wenst te worden in zijn betrekking. Het is dan ook aangewezen de keuze van de betrokkene schriftelijk vast te leggen.


Hebben de Calog-personeelsleden die worden gestatutariseerd de keuze tussen hun oude en het nieuwe statuut?
Neen, de statutarisering impliceert een automatische overgang naar het nieuwe statuut. De personeelsleden die als contractueel recht hadden op maaltijdcheques, verliezen vanaf hun statutarisering onherroepelijk het recht op dit voordeel.


Kan een rechercheur van het basiskader zijn brevet of brevetten valoriseren door mobiliteit te maken naar een betrekking van rechercheur in de federale of lokale gerechtelijke pijler?

De INP-rechercheur, laureaat van de mobiliteitsprocedure, kan zijn brevet of brevetten (Offr GemPol, INP GemPol + OGP, Adjt Gd) valoriseren in een betrekking van rechercheur die niet uitdrukkelijk is voorbehouden voor het basiskader. De betrekkingen van rechercheur staan inderdaad open voor zowel rechercheurs van het basiskader, als van het middenkader. Door redenen van omkadering kunnen betrekkingen van rechercheur niettemin worden voorbehouden voor het basiskader. In dat geval is het natuurlijk niet mogelijk om van de valorisering van de brevetten voorzien door de Vesaliuswet van 3 juli 2005 te genieten.


Kan de gemeenteraad of politieraad in het raam van de mobiliteit weigeren een door de selectiecommissie geschikt bevonden kandidaat te benoemen?
Dit kan enkel indien deze niet voldoet aan de algemene voorwaarden voor mobiliteit die te maken hebben met de aanwezigheidstermijn, de vereiste graad hebben of houder zijn van het gevraagde brevet, een evaluatie met eindvermelding 'onvoldoende' of zich in de administratieve stand van dienstactiviteit of disponibiliteit bevinden. De weigering is ook mogelijk indien de kandidaatstelling niet voldoet aan andere voorwaarden die te maken hebben met de formaliteiten voor de kandidaatstelling, zoals het gebruik van het modelformulier of het respecteren van de indieningsdatum.

De gemeente- of politieraad vergelijkt vervolgens de aanspraken en verdiensten van de door de selectiecommissie geschikt bevonden en niet-geweigerde kandidaten. Is er slechts één kandidaat die door de selectiecommissie als geschikt werd bevonden of blijft er slechts één geschikte kandidaat over nadat alle andere geschikte kandidaten zich hebben teruggetrokken uit de mobiliteitsprocedure (bijvoorbeeld omdat zij voorrang geven aan een andere gepostuleerde betrekking), dan moet de gemeente- of politieraad die kandidaat benoemen.

Als er slechts één geschikte kandidaat is, kunnen de aanspraken en verdiensten niet worden vergeleken en moet de gemeente- of de politieraad noodzakelijkerwijze de kandidaat benoemen. Dit noemt men een gebonden bevoegdheid. Enkel een marginale toetsing van bijvoorbeeld een manifeste beoordelingsvergissing van de selectiecommissie, geeft de gemeente- of politieraad nog de mogelijkheid om de benoeming van een door de commissie geschikt bevonden kandidaat, te weigeren. Die weigering moet afdoende worden gemotiveerd.

De raad mag dus niet beslissen om de betrekking uiteindelijk niet aan de enige geschikte kandidaat te geven. Een omgekeerde beslissing blijft echter om grondige redenen mogelijk, maar moet dan eveneens afdoende gemotiveerd worden.


Kan een personeelslid met een negatief advies GPI11 deelnemen aan een selectieprocedure in het raam van de mobiliteit?
De personeelsleden die een negatief advies kregen en een beroepsprocedure instelden bij de Raad van beroep van de Algemene Inspectie, kunnen in afwachting van het resultaat van het beroep onder voorbehoud deelnemen aan de selectieprocedure zodat hun kansen gehandhaafd blijven.


Kan de overheid een commentaar geven bij een positief evaluatieadvies GPI11 in het raam van de mobiliteit?
Indien de overheid beschouwingen wil formuleren bij een advies met eindvermelding 'goed', dient zij dit uiteraard overwegend in de positieve zin te doen. De overheid mag dus bepaalde opmerkingen toevoegen, maar deze mogen de positieve conclusie van het advies niet tegenspreken.


Moet een selectiecommissie in het raam van de mobiliteit rekening houden met het jaarlijks vakantieverlof van een kandidaat?
De selectiecommissie bepaalt de data waarop de kandidaten voor haar dienen te verschijnen. Indien een opgeroepen kandidaat zich niet op de vooropgestelde datum presenteert, wordt hij geacht niet meer mee te doen aan de selectieprocedure. Hier kan enkel van afgeweken worden in geval van absolute overmacht. Een kandidaat dient dus zijn jaarlijks vakantieverlof te schikken naar de data vooropgesteld door de selectiecommissie.


Zijn er personeelsleden die in het raam van de mobiliteit een voorrangsregeling genieten?
Ja, na afloop van de selectieprocedure zijn er twee voorrangsregels die onder de geschikt bevonden kandidaten moeten worden toegepast en in deze volgorde

1. tot 31 december 2003: voorrang voor de personeelsleden van een overtallige politiezone

2. vanaf 1 april 2001 en dit gedurende een periode van 5 jaar: voorrang voor de personeelsleden die op 1 april 2001 reeds die hoedanigheid