Verkiezingsrondvraag: wat met het gemeentelijk onderwijs?


Op 19 oktober kiezen we nieuwe gemeenteraden. Maar wat denken de politieke partijen van het gemeentelijk of stedelijk onderwijs? We vroegen het hen en destilleerden uit hun reacties de volgende standpunten. Je kan de volledige reacties lezen op www.acodonderwijs.be.

CD&V

“We erkennen het belang van de diverse netten, zowel het vrij als officieel onderwijs, en dit op alle onderwijsniveaus. De lokale besturen moeten daarbij zelf de vrijheid hebben om de afweging te maken of een stedelijke of gemeentelijke school noodzakelijk is op een bepaalde plek.
Wat basisonderwijs betreft, kiest CD&V voor buurtgericht onderwijs. In de school wordt de buurt weerspiegeld. Het is belangrijk dat er in de verschillende buurten een school bestaat. Of er daarbij nood is aan een stedelijke of gemeentelijke school, moeten de lokale besturen zelf afwegen.”

Groen

“Lokale, provinciale en Vlaamse overheden staan in voor een sterk, toegankelijk en pluralistisch onderwijsaanbod. De verdere toekomst van het publiek onderwijs verdient een diepgaand publiek debat na de verkiezingen van 2019. Groen bepleit een verregaande samenwerking, waarbij de eigenheid van de huidige scholen van steden, gemeenten, provincies en gemeenschapsonderwijs gerespecteerd worden. Groen is voor een nieuwe organisatie van het openbaar onderwijs, als die leidt tot een verbetering voor de leerlingen en een versterking van het aanbod. Ze moet ook het kader bieden voor een meer aantrekkelijke en dynamische loopbaan van de leraren.”

N-VA

“Basisonderwijs moet dicht bij de gezinnen gebeuren. Daarin hebben de gemeenten een kerntaak te vervullen. We moeten streven naar een sterke lokale inbedding van het openbaar onderwijs. Gemeenten en steden hebben een belangrijke taak als lokale aanbieders van kwaliteitsvol onderwijs.
De organisatie van het secundair onderwijs overstijgt veelal het gemeentelijke niveau, vermits leerlingen uit het secundair onderwijs vaak in een andere gemeente of stad schoollopen én niet alle studierichtingen overal aangeboden kunnen worden. Organisatie van het publiek secundair onderwijs kan volgens ons gezamenlijk worden georganiseerd door het GO!, gemeenten/steden of provincies.”

Open VLD

“Open VLD wil meer samenwerking tussen de officiële netten, waarbij elk net zijn eigenheid behoudt, en zo meer efficiëntie bereiken.
De troeven van het gemeentelijk/stedelijk onderwijs zijn vooral dat een lokaal bestuur sneller kan inspelen op capaciteitsnoden of op beroepsprofielen die de gemeente/stad nodig heeft.
Het lokaal bestuur moet ten volle de regierol op zich nemen. Dat kan vaak vanuit het bestaand decretaal kader, samen met schoolbesturen, ouderverenigingen, de lokale sociale diensten, cultuur-, sport- en welzijnsdiensten, en de huizen van het kind en van het Nederlands.”

PVDA

“Onderwijs is een basisrecht. De overheid heeft dan ook de plicht om voor iedereen onderwijs te garanderen zonder financiële of andere drempels. De gemeenten en steden moeten er bij de Vlaamse overheid op aandringen dat kleuter-, lager en secundair onderwijs volledig kosteloos moeten worden. In afwachting kan het stedelijk onderwijs een maximumfactuur invoeren voor het volledige secundair onderwijs.
PVDA wil op termijn ook toewerken naar één net. De uitvoering van dat onderwijsbeleid zien we gedecentraliseerd worden naar de steden en gemeenten in de verschillende onderwijsniveaus.”

sp.a

“Als sp.a zijn wij grote pleitbezorger van meer en intensievere samenwerking tussen de officiële netten. De huidige versnippering leidt tot een verzwakking van de positie van het officieel onderwijs in het onderwijslandschap. Het overleg dat is opgestart tussen de verschillende officiële onderwijsverstrekkers om tot nauwere samenwerking te komen op organisatorisch en inhoudelijk vlak, moet wat ons betreft voortgezet worden. Dat kan eventueel finaal leiden tot een geïntegreerd officieel onderwijs. De Vlaamse overheid kan hier actief aan bijdragen door samenwerking binnen het officieel onderwijs meer te stimuleren.”

nancy.libert@acod.be