Waterwegen en Zeekanaal
Spontane staking binnenvaartbegeleiders
Op de ochtend van 5 februari was het even schrikken voor de directieleden van het agentschap Waterwegen en Zeekanaal. Omstreeks middernacht was er een spontane staking uitgebroken bij de bedienaars van de bruggen en de sluizen langs de drukste vaarroutes in Oost- en West-Vlaanderen.
De staking begon om middernacht op de Gentse Ringvaart. Heel snel volgden de collega’s werkzaam langs andere vaarroutes. Vanaf zes uur 's morgens was alle scheepverkeer op de Leie, de Bovenschelde en de Gentse Ringvaart geblokkeerd. De staking werd onmiddellijk door ACOD erkend en ondersteund. De andere vakbonden weigerden om mee te gaan. Nochtans waren het niet enkel ACOD-leden die het werk neerlegden.
De grieven
Alhoewel de staking spontaan begon, was ze zeker niet onverwacht. Al sinds maanden is er onvrede bij de binnenvaartbegeleiders van Waterwegen en Zeekanaal. Vooral de laatste weken hadden we de directie meermaals gewaarschuwd voor de explosieve situatie. Tijdens een vergadering op 29 januari verklaarden we formeel de sociale vrede niet langer te kunnen waarborgen. In plaats van naar ons te luisteren, 'vergat' men om de ACOD-verklaring op te nemen in het verslag van de vergadering.
De spontane staking legde de grieven bloot die al lange tijd bestaan. Salarisfiches en prestatiestaten worden verkeerd opgemaakt. Personeelsleden met 300 overuren hebben volgens de prestatiefiches een tekort van 200 uren. Het nieuwe systeem om dagen om te zetten naar uren kan in theorie mooi zijn, maar blijkt in de praktijk niet te werken.
Afspraken gemaakt in het basisoverlegcomité worden niet gerespecteerd. Daardoor komt men tot fouten bij het berekenen van de maandprestatienorm, waardoor de binnenvaartbegleiders minder feestdagen (inclusief dagen tussen Kerstmis en Nieuwjaar) zouden hebben dan andere personeelsleden. Het systeem kan er bovendien toe leiden dat de binnenvaartbegeleiders worden benadeeld bij de toekenning van maaltijdcheques.
Geen twee maten
De personeelsleden zijn ook de slinkse privatiseringen beu. De bediening van sommige bruggen of sluizen wordt uitbesteed, zelfs als deze bediening door eigen personeel probleemloos en goedkoper kan.
Door de raad van bestuur werd beslist om enkel voor de personeelsleden van niveau A een pc-privéproject op te starten. Wij hebben er geen enkel probleem mee dat aan de personeelsleden de mogelijkheid wordt geboden om tegen betere voorwaarden informaticamateriaal aan te schaffen, integendeel. Wij zijn echter wel van mening dat die kansen aan alle personeelsleden moet worden geboden en niet alleen aan die van niveau A. Hetzelfde twee maten en twee gewichten personeelsbeleid doet zich voor bij het reglement voor de toekenning van dienstwagens.
Directe stakingsaanleiding
Was het tot deze opgesomde grieven gebleven, dan was er misschien geen werkonderbreking geweest. De week voorafgaand aan de staking kwam de directie echter op de proppen met een nieuwe dienstregeling voor de betrokken personeelsleden. Een dienstregeling met tal van nadelen ten opzichte van wat tot nu bestond. Er dreigt financieel nadeel door het eventueel verlies van permanentietoelage. Het gezinsleven wordt overhoopgehaald, met daardoor ook extra kosten (meer verplaatsingen, kinderopvang,...). Overuren dreigen niet meer te kunnen worden gerecupereerd, maar uitbetaling is financieel nadelig.
Het wettelijk verplicht voorafgaandelijke syndicaal overleg werd daarbij genegeerd. Enkel op aandringen van ACOD kwam er op 2 februari een soort overlegvergadering. Dit was echter een schijnoverleg: de directie luisterde niet naar onze opmerkingen en nadien moesten we zelfs horen dat we (= ACOD, en dus ook onze leden) te dom zijn om het te begrijpen.
Opgeschort, niet beëindigd
Het gevolg is bekend. Hoofdzakelijk door toedoen ven ACOD-leden brak er een spontane staking uit, die door onze vakbond onmiddellijk werd ondersteund. Niet wij of onze leden zijn niet slim genoeg om de toestand te begrijpen, maar wel de directie van Waterwegen en Zeekanaal. Het is duidelijk dat zij geen voeling hebben met wat er leeft bij de personeelsleden.
Reeds tegen de middag van de stakingsdag was er overleg tussen de directie en de vakbonden. ACOD had erop aangedrongen om alle vakbonden uit te nodigen. Na bijzonder moeilijke gesprekken werd een principieel voorakkoord bereikt. De binnenvaartbegeleiders gaven gehoor aan onze vraag om het werk te hervatten, wat in de loop van de namiddag dan ook gebeurde.
De staking werd dan wel opgeschort, maar de dreiging ervan is niet beëindigd. Op 8 februari legden we de tekst van het voorakkoord voor aan onze leden. De unanieme stelling was dat het voorstel nog moet worden verbeterd. Wij zullen nu eerst overleggen met de andere vakbonden om te proberen op één lijn te geraken. Daarna leggen we de gevraagde verbeteringen voor aan de directie van Waterwegen en Zeekanaal. Onze verdere houding hangt af van het resultaat van dat overleg.
We feliciteren onze leden voor deze geslaagde actie en danken ook de niet-leden voor hun steun.