Wijzigingsdecreet basis- en secundair onderwijs: ACOD Onderwijs geeft een onvoldoende


ACOD Onderwijs tekende een protocol van niet-akkoord voor het voorgelegde wijzigingsdecreet. Waarom?

Het Decreet Basisonderwijs en de Codex Secundair Onderwijs bevatten nog een aantal bepalingen die door de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel zonder voorwerp zijn geworden of moeten worden gewijzigd.
Bepalingen die te maken hebben met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften worden in het wijzigingsdecreet aangepast of geschrapt. Het gaat om verschillende artikelen waarin nog sprake is van ‘geïntegreerd onderwijs’ en van de opmaak van een gemotiveerd verslag door het CLB. Ook de wijze waarop de werkingsmiddelen in het nieuwe ondersteuningsmodel toegekend worden, wordt aangepast.
De overheid voorziet ook dat niet alleen erkende ouderorganisaties, maar ook belangenorganisaties van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften toegevoegd kunnen worden aan de stuurgroep ondersteuningsmodel van het onderhandelingscomité. Niet-erkende organisaties een stem geven, terwijl erkende ouderverenigingen instaan voor een stem van de ouders, dat is een precedent. In de vertaling naar de regelgeving toe beperkt de overheid de deelname aan de stuurgroep dan weer tot uitnodigen. Wij vinden het merkwaardig dat decretaal ingeschreven wordt dat een stuurgroep anderen kan uitnodigen.

Overdracht van anciënniteit

De belangrijkste maatregelen in het wijzigingsdecreet zijn genomen ter bescherming van (vooral) tijdelijke personeelsleden die hun job verliezen door het dalende leerlingenaantal in het buitengewoon onderwijs. Men wil vermijden dat ze bij een aanstelling in het gewoon onderwijs opnieuw van nul moeten beginnen bij de opbouw van het recht op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur.
Een personeelslid dat overstapt van het buitengewoon naar het gewoon onderwijs, kan zijn dienstanciënniteit meenemen met een maximum van 720 dagen. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat tijdelijke personeelsleden uit het buitengewoon onderwijs niet opnieuw van nul moeten beginnen in het gewoon onderwijs. De overheid hoopt dat dankzij deze maatregel deze tijdelijke personeelsleden met expertise verworven in het buitengewoon onderwijs toch in het onderwijs blijven.
Dezelfde overheid laat de schoolbesturen echter de volledige vrijheid om de maatregel al dan niet toe te passen. Hierdoor schiet de maatregel zijn doel voorbij en zullen de schoolbesturen hem op verschillende wijzen toegepassen. Het zal er voor het personeelslid op aankomen om bij jobverlies in het buitengewoon onderwijs alert te zijn: bij welke besturen worden de (ver)diensten wel gehonoreerd en hoeveel dagen kunnen meegenomen voor de opbouw van het recht op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur in het gewoon onderwijs? ACOD Onderwijs is het met zo’n willekeur en vrijblijvendheid niet eens, ook al is voorzien dat over de criteria voor de overdracht van anciënniteit in het lokaal comité onderhandeld wordt.
Voor de vastbenoemde personeelsleden wordt het mogelijk om hun vaste benoeming door een nieuwe affectatie of mutatie mee te nemen van het buitengewoon naar het gewoon onderwijs.

Druk op personeel in ondersteuningsnetwerk stijgt

Leerlingen uit het basisaanbod buitengewoon onderwijs kunnen ondersteuning krijgen bij hun terugkeer in het gewoon onderwijs als ze 9 maanden als regelmatige leerling ingeschreven waren in het buitengewoon onderwijs. De bepaling dat de leerling er 9 maanden ingeschreven moet zijn, wordt geschrapt. De groep leerlingen die daardoor recht krijgen op ondersteuning vanuit het ondersteuningsnetwerk, is zeer talrijk.
Het is uiteraard positief dat zij dat recht krijgen, maar er wordt geen bijkomende omkadering voor de ondersteuningsnetwerken voorzien. Het gevolg is dat het aantal ondersteuners gelijk blijft, maar het aantal te ondersteunen leerlingen sterk zal stijgen. Ook hiermee kunnen wij niet akkoord gaan. De druk op de ondersteuners en de personeelsleden in het gewoon onderwijs wordt nogmaals verhoogd.
Elk kind verdient de ondersteuning die het nodig heeft, maar daarvoor moet de overheid een passende omkadering voorzien. De schrapping zal ook druk zetten op de wijze van financiering van het ondersteuningsmodel, waardoor andere doelgroepen zoals kinderen met autisme of gedragsmoeilijkheden minder ondersteuning zullen krijgen.
ACOD Onderwijs tekende daarom dan ook een protocol van niet-akkoord voor dit wijzigingsdecreet.

jeanluc.barbery@acod.be